Iako jednom nogom u grobu, World of Warcraft je bila najkompletnija, najpopularnija, i svakako najuticajnija MMORPG igra koju je svet video. Gomila novijih našminkanih i nalickanih izdanja koja ne mogu da se igraju na Ati Radeonu 9200se, ali ne mogu ni da te nateraju da batališ obaveze u srednjoj tehničkoj i prijateljske odnose sa roditeljima, po cenu dostizanja bar Duelist titule u arena sezoni tri, jednostavno ne mogu da prismrde WoW-u. WoW je od čitave jedne generacije tadašnjih tinejdžera i post adolescenata proizveo socijalne bogalje, večite njuške iz lokalne igraone, jer teško je da se posle jurnjave za zmajolikim acid trip kreaturama po mračnim hodnicima neke instance, zajedno sa još 39 osoba iz čitavog sveta, vratiti i biti podjednako požrtvovan i efikasan u sumornoj, smaračkoj svakodnevnici, gde su glavni kvestovi zameniti nepokretnoj bakuti pelene, ili skupiti četrdeset soma za obnovu na Višoj tekstilnoj.
Ono što nam danas ostaje, je da se sa setom prisetimo tog vremena kad je jedino igra bila važna, i da pronađemo razblaženu alternativu, koja ne opterećuje, ne oduzima mnogo vremena, i ne rovari šapama po našim džepovima. Neverwinter Online, je besplatan akcioni MMORPG smešten u DnD svet Obale Mačeva, poznat svima koji su se igrali Neverwinter Nights-a. Igru je izdala banda kineskih secikesa, firma Perfect World, koja hostuje igre kao što su Champions Online, Star Trek online, Forsaken World i slične, ali je na izradi Neverwinter Online-a radila američka firma Cryptic Studios, te smo pošteđeni za belačko oko odvratnih, drečavih animacija Džet Li Silkroad Online fazona i sličnih suvišnih, nepoželjnih azijatština. Game client je težak oko pet giga, a igra nudi nekoliko desetina sati quest gameplay-a glavne priče, ne uključujući sadržaj u ne tako dobro razvijenom PvP sistemu, i grupnim odlascima u dandžne. Što se grafike tiče, ova igra prava je ljepotica, te se nadamo da će klasičan Neverwinter Nights 3, ukoliko izađe, izgledati slično. Onaj ko poseduje mašinu da potera igru na visokim detaljima, bez osetnog pada frejm rejta, sigurno će biti oduševljen.
Klase, rase i topljenje moždane mase
Što se rasa tiče, u pitanju su standardne epska fantastika zavrzlame ovaj put iz Forgotten Realmsa, dakle ljudi, polu-orkovi, viljenjaci, polu-vilenjaci, patuljci, kepeci, još dodatnih podvrsta vilenjaka uključujući rasu Drow, koja je zapravo podzemna, tamnoputa, romska verzija vilenjaka. Tu su i tiflinzi, rogate, sektaške demončine idealne po rasnim predispozicijama ako igrate maga, odnosno Control Wizard-a. Od klasa prisutne su još, Great Weapon Fighter – borac šibadžija, Guardian Fighter – tenk, Devoted Cleric – hilbot ili pop, Trickster Rogue uvek prisutna steltaška, buljaška roug klasa. Cryptic je nezvanično najavio Ranger klasu, streličara za onaj u današnje vreme izrazito medijski popularisan deo stanovništva koji je u Gospodaru najviše gotivio Legolasa. Već je spomenuto da je u pitanju akcioni MMO, te se gejmplej može nazvati mešavinom WoW-a i Diabla. Na raspolaganju vam je u datom trenutku samo određeni set veština koji ste iskombinovali u action bar-u. Igra ne poznaje sistem mane ili energije, a čini se mogu slobodno bacati kada su van cooldown-a. Upravo ovaj segment igre je čini privlačnom, brzom i zabavnom, jer se od igrača zahteva da bude aktivan i prisutan kao da igra neku pucačinu. Iz ovog razloga vam je i potrebna stabilna konekcija i dobar frame rate, jer nakon samo jednog laga i seckanja može da se desi da cela grupa vajpuje na poslednjoj kraljici.
PvE vs PVP
Ono što će razočarati mnoge igračke fokusirane mahom na PvP, odnosno multiplayer šibačinu protiv drugih igrača, je to da je ova DnD -jem inspirisana igra snažno PvE orijentisana. Duel opcija ne postoji, a pet na pet tuče u arenama, odnosno Neverwinter borilištima sličnim bg-ovima u WoW-u, ne pružaju ni približno dobre nagrade u odnosu na poduhvate po instancama. PvE oprema je jednostvano mnogo jača i korisnija, čak i za korišćenje u PvP svrhe. Čini se kao da je Cryptic implementirao PvP u svoju igru ne bi li popunio prazninu u sadržaju. Pun fokus je na PvE progresu. PvE nudi osnovne normal instance, koje prolazite dok budžite svog heroja ka maksimalnom nivou 60. Na šezdesetom nivou otvara se Epic Dungeon Mode, koji po kompletiranju donosi vredne nagrade u vidu opreme, oružja i enčantova. Prisutne su i instance za jednog igrača, koje traju petnaestak do dvadeset minuta, i ponekad mogu doneti prilično vredne nagrade. Castle Never i Malabog Castle, predstavljaju finalne instance sa najvrednijim nagradama u igri, i radi ih određeni, nabudženi deo igrača na serveru, ali je i sa prosečnom opremom moguće uleteti u ove grupe, pod uslovom da igrač „zna ljude po serveru, koji bi ga ubačili“. Takođe je važno pomenuti da su u pitanju isključivo 5 man dandžni, i da igra nema raid sadržaj u kome učestvuje deset ili više ljudi kao što je bio slučaj u WoW-u.
Igračka zajednica, Turci i Poljaci
Ko je igrao WoW za vreme vanile i TBC-a, seća se količine bolsenih splačina koje su zatrpavale general i trade chat. Rasprave o beta i alfa mužjacima, spem psovkama, dodavanje prefiksa ANAL uz random reči, napušavanja na nacionalnoj ili rasnoj osnovi, dokazivanje skila ili nadmoći u igri, međugildsko prepucavanje i mnoštvo toga. Fora je u tome što Neverwinter igraju isti ljudi, ali su u međuvremenu bar fizički odrasli. Završili škole, ubacili žeton u mašinu, ili napravili dete. Imaju manje vremena, pronašli su casual igru koja im neće oduzeti život, te je bivstvovanje u svetu u kom gomila ogorčenih ljudi ima neki drugi način da se izduva mnogo lakši. Pri timskim poduhvatima nema mnogo prozivanja i optuživanja saigrača, jednostavno se postupak ponovi nekoliko puta, pa ako ne daje rezultate, grupa se raspada bez drame i vređanja. Poruke na glavnom četu su čisto mahom „službene prirode: treba mi hiler za to i to, trebaju mi dva dpsa za to“, uz povremene diskusije nekoliko aktera o programu Obama care ili planu Hazara da zavladaju svetom. Ipak treba uzeti u obzir da igrači sa svih delova planete igraju na istim serverima, koji su zahvaljujući mnoštvu vremenskih zona uvek puni, te je logično da zaluta tu i tamo neki specijalac. Trn u oko predstavljaju Turci, koji odbijaju da prihvate činjenicu da je zvaničan jezik igre engleski, te je komunikacija i saradnja sa njima gotovo nemoguća, što ih ne sprečava da se organizuju u plemenske klanove i potpuno ignorišu sve što nije tursko. Legije Poljaka su tu da razbiju monotoniju, spemujući kurwa, useravajući čak i najprostiju operaciju za koju su zaduženi, ali to je ipak narod čija su dva najbolja igrača 2006. igrala za reprezentaciju nacije sa kojom se vekovima mrze, sa istom nacijom koja drži značajnu drugu poziciju u njihovom masakriranju, odmah iza uvek prisutnih Rusa.
Ekonomija igre – ni kod babe nema za džabe
Kao što rekosmo, ovu igru je izdala kompanija Perfect World, poznata po svojim pay to win izdanjima. Samim tim mi koji nemamo nameru da plaćamo, zaostajaćemo za Amerima koji su spremni da daju 15 dolara ne bi li im više virtuelnih stvari moglo da stane u virtuelnu torbu. Pored Zen Coina, valute koja se plaća kreditnom karticom, u igri se kao osnovna valuta dostupna svim igračima javlja Astral Diomonds, a tu je i klasičan gold, koji služi samo za osnovne potrebštine, kupovanje napitaka, bandaža i slično, nema posebnu vrednost, ali se ponekad može iskoristiti kao sredstvo razmene sa drugim igračima. Kako PW ima sedište u Kini, zemlji u kojoj se godišnje pravi po koja milijarda jevreja samo od skupljanja virtuelnih para, ovim sistemom pokušavaju da spreče neoficijalni gold trade i grupe sunarodničkih, konkurentskih ekipa koje su spremne da im se okešu na projekat i vredno parazitiraju. Iako naizgled obezbeđen sistem u kome samo oni sa Master Cardovima mogu da se osećaju kao bogovi, zapravo je bušan kao svaki sistem u našoj državi. Svako ko je živeo u doba Slobe, Dosmanlija i ovih sada, uz malu pomoć klikera provaliće kako da eksploatiše različite vidove trgovine i napravi PUN KURAC PARA za svog čovečuljka u igri. Troterisanje se ovde za razliku od stvarnog života višestruko isplati, a prikupljena sredstva mogu se koristiti za nabavljanje enčantova, jačih companion-a, odnosno henchmen-a koji vas prate i pomažu vam u igri poput petova u WoWu, mountove i još mnoge stvari.
Igra nudi besplatnu zabavu, ne krnji fond za pljuge, reanimira deo WoW iskustva bez negativnih, pa čak i devastirajućih efekata na život i razum. Laka droga za opuštanje od napornog tempa života.