STOJA – Najtvrđa ličnost na sceni

4. jun 1972.

*kmeeeeeee kme kmeee kmeeee*

– Divna je… Kako ćemo je nazvati?

– Stojanka.

I Bog reče: neka bude Stojanka! U Perlezu jednog junskog jutra, u senu i slami rodi se dete po imenu Stojanka. Još kao mala, u tom još manjem selu, ona je pokazivala sklonosti ka pevanju. Dok su drugi sedeli na svojim seoskim drvenim klupama ispred kapija i prepričavali s kim se to pijani Joca s kraja ulice potukao dok je igrao tabliće u lokalnoj kafani ili ko je kome ukrao svećice sa traktora, malena Stojanka je laganim koracima odlazila u školu i posećivala školski hor u kome je napravila prve korake ka zvezdanoj budućnosti Nachtwerka pevajući prvi glas. Život, a i srednja škola vode je u ne tako daleki Zrenjanin u kom ona završava svoje neobavezno srednje obrazovanje ali ubrzo, kao i svaka pametna devojka shvata da će od škole imati samo diplomu i neke poklonjene petice iz fizičkog na koje nije ni išla jer se celu školu vadila na menstruaciju. Tada počinje da traži sebe u muzici. Zrenjaninsko/Perleška legenda kaže da se profesionalno pevanjem počela baviti još u 15oj godini da bi se tek nekih 11 godina kasnije upustila tim kajakom u rafting estradom i turbofolk scenom.

Stoja uleće na scenu kao Hakinen u krivinu bacajući u senku tadašnje popularne pevačice i za vrlo kratko vreme postaje veoma popularna i tražena. Specifičan glas, koji do tada niko nije imao prilike da čuje je bio i ostao njen zaštitni znak. Taj, slobodno ga možemo nazvati “bariton” koji je godinama odjekivao širom Bosne, zatim Ibarskom magistralom, raznim kafanama i svratištima za kamiondžije sada je ugledao svetlost pozornice, reflektore i dostojnu produkciju. Preživeli kažu da je svakom objektu u kojem je Stoja nastupala bilo ranjenih, sveže razvedenih, teže povređenih a možda i mrtvih, mada niko ne zna tačan broj. Postoji još jedna legenda koja kaže da sam nadimak Stoja nije nastao jednostavnim skraćivanjem njenog imena, već tako što su je gosti objekata u kojima je gostovala “kitili” i zasipali markama (upravo popularnim stojama), što je takođe sasvim legitimno.

Nego ajde mi da vidimo šta je ova prava diva našeg estradnog neba uradila za našu muziku, da izdvojimo neke njene hitove i da ih analiziramo.

mašina

ĆIKI ĆIKI (Ćiki ćiki, 1999)

https://www.youtube.com/watch?v=Lud63KdpxyI

Ova pesma je klasični RDX vojni eksploziv. Njen drugi album po redu u kojem taj prepoznatljivi glas skida fasade sa okolnih kuća i tera ljude da u sebe sasipaju neverovatne količine alkohola. Kruže priče da su afrička plemena doživljavala nirvanu i upadala u trans prilikom slušanja refrena ove pesme koju su im puštali novinari i ekipe koje su imale ekspedicije na ovim prostorima.

SAMO (Samo, 2000)

https://www.youtube.com/watch?v=r4x8Wb3EI-E

Karakterističan početak ove pesme, znači nema tu puno rasprave i smaranja dok se ne krene, 20 sekundi melodije pa onda neki pičkast tekst NEGO ODMA BRE BAM KUNDAKOM U POTILJAK “HOĆU NOĆAS DA TI PRIZNAAAAM, JOŠ UVEK ŽALIM ŠTO SI ME SREOOO! SAMO JEDNU ŽELJU IMAAAAAM VERUJ MI SAMO JEDNU ZA ŽIVOT CEOOOOO” i onda kreće prangijanje klasično refren OooOooOo i tu se skače sa splava, skidaju se pente sa okolnih čamaca i glave se razbijaju čašama.

UMRI (Evropa, 2002)

oslušni – https://www.youtube.com/watch?v=gNGxOm6NZmM

Jedino što joj se na ovom albumu može zameriti je ovaj naslov albuma, kojim izgleda poručuje da je proevropski orijentisana, eto mi smo ipak za braću Ruse i sad Grke, ali je neminovno da je svaka pesma na albumu kidalica za sebe. Eto recimo ova pesma “umri” u kojoj ona direktno u refrenu zahteva od dotičnog pajsera da crkne i da se raspadne je preteča ovih Cecinih danas gde ona kao viče “dabogda umro na njoj” ali sve sa nekom zadrškom i zentanjem. Znači, Stoja je pre više od 10 godina imala veća muda. Kraj.

ŽIVEO (Zakletva, 2003)

počuj lepoto – https://www.youtube.com/watch?v=lUXQ5PoaDXg

A vidi sad belaja. Kako nas vozi Novakovićeva kao na rolekosteru. Samo godinu dana kasnije izbacuje hitčinu pod totalno suprotnim naslovom “živeo”! I ovaj refren je terao prevarene i ostavljene devojke i žene da se bacaju pod kola ne bi li preživele ono što im se desilo.

STARIJA (Starija, 2004)

iiiidemo – https://www.youtube.com/watch?v=6yyWh1kC1XQ

Odavno je poznato da bez stare koke nema dobre supe a ni bez dobre “koke” nema dobrog zezanja. Ovde Stojanka pokazuje da na svojim, ne tako malim prsima može da iznese i neku laganu baladicu, koja opet nije tako pičkasta i mekana kao ove danas jer ovde ne samo što nije ona ostavljena već je zamenjena sa ženom starijom od sebe. Svaka devojka je morala proći period u životu kada ju je jebavao neki lik čisto iz dosade pa je šutnuo i našao neku stariju jer jebiga, starije iskusnije. Sve u svemu, još jedno ubistvo s predumišljajem i to sa mnogo otežavajućih okolnosti.

METAK (Metak, 2006)

dodaj ne driblaj – https://www.youtube.com/watch?v=i1anflLJJBQ

Još jedna u nizu tvrdih pesama. Ovakve bumove (tipa što rade ovi šabani sad sa Nikolijom i cela ta ekipa), Stoja je pravila eto vidiš koliko godina unazad od danas samo eto nije bilo fejsare i razvijenog jućuba da ti ponudi ovo svaki dan kad uđeš na isti pa da se navučeš ko pseto. Znači sve sam hit za hitom. Mora se primetiti neverovatna umetnost i implementiranje oružja u refren što je naravno teralo ljude na njenim nastupima da vade iste i upiru jedni u druge a bogami neretko i u sebe.

“U SRCE DA TI PUCAM NEĆU,
ALI JEDNO SIGURNO ZNAM.
ZA PAR MESECI TRAŽIĆEŠ METAK,
DA TO UČINIŠ SAM”.

Na ovom albumu je takođe odlično prošao duet sa našim dobrim Šakom Polumentom kojeg ovog puta pozdravljamo i naglašavamo da je bolji od brata rođenog.

POTOPIĆU OVAJ SPLAV (Do gole kože, 2008)

jebi me ujna!11 – https://www.youtube.com/watch?v=5T4o8dd6Xo8

Možda njena najjača stvar ikada izbačena. Sve jebeno valja. Pesma nema manu. Počevši ponovo od samog upada u pesmu “SA MAAALENOG SPLAVAAAA PORED DUNAVA ČUJE SE PEEESMAA STARIH CIGANA TUUU SMO NEKAD ČEEESTOOO PILI TI I JA!” koji te natera da kolima proletiš kroz nasip i upadneš u reku direktno, pa preko refrena, ritma, rifova i propratnih instrumenata, sve je jebeno usklađeno i smatram da ovaj fenomen treba da se proučava na muzičkoj akademiji.

“OTKUD TI SRCE TO BAŠ SI OVDE DOŠAO?
MESTA STOTINU, A TI OVDE LJUBIŠ NJU.
ZNAM DA SAM FINA JA AL KAD BUDEM PIJANA
BEŽI DOK SI ŽIV I ZDRAV, POTOPIĆU OVAJ SPLAV!”

Niko jači refren nikad nije ni smislio ni otpevao. Ova pesma ima čak svoj drugi deo na sledećem albumu pod nazivom Splav II. Obično za nastavke filmova, serija i bilo čega u životu kažu da je sranje ali ne i u ovom slučaju. Još jedna pesma krvava ko klanica volova.

Ovaj album je novina što se tiče zvuka, udara se brže, pumpa se taj adrenalin i vožnja je skroz drugačija. Upravo ovde se nalazi još jedna hardkor numera koja ide rame uz rame sa ovom od gore a to je Kučka (u kojoj ova umetnica javno diskriminiše i izjednačava sve plavuše sa kučkama i boli je pička apsolutno za reagovanje javnog mnjenja, SAMO NEK JE DEGUTANTNO), kao i još jedna balada pod nazivom Muzika u kojoj je ugostila Dejana Matića.

policajka braćalo

DA LI SI ZA SEKS (Naj, naj, 2009)

samo lomi samo tuci – https://www.youtube.com/watch?v=7xVY811EaY8

Naslov vam je jasan. Znači trebala su i tu muda da se izbaci pesma sa ovakvim nazivom, bez ikakve cenzure i bez bilo kakvog smekšavanja materijala, znači brate otvoreno OĆ’MO SE JEBATI JEBIGA?! Nema tu šifara nema nekih metafora, Stoja uvek udara direktno u bradu aperkat i rasipa zube po ringu.

Ono po čemu je još Stoja prepoznatljiva to je naravno stajling, koji je uvek provokativan jer ima i šta da ponudi. Karakteristična šminka joj jeste malo onako sirova ali to pojačava taj njen hardkor do daske. Obline su tu (sisa stoji egal sa Cecinom), kožne pantalone i zanosna kosa se podrazumevaju, zatim mini suknje itd. i sve ono što današnje klinke furaju po istim tim splavovima koje je dotična umetnica spaljivala. Takođe, zanimljivo je i da trenutno taj zapad ima da ponudi guzičetinu Dženifer Lopez i Niki Menaž, sa druge strane Rus se diči sisom Putina, a eto mi iz Srbije imamo da ponudimo nešto što se zove STOJINA BUTINA. Stoja nije imala nekih velikih ispada u javnosti tipa skandala, brukanja i blamova i nije izlazila preterano iz standardnog okvira života koji prati ovakvu jednu zvezdu.

I za kraj, nikada nećete čuti da je Stoja u nekom žiriju ili da neko peva njenu pesmu na audicijama. Ovo prvo iz razloga što nije Miroslav Ilić da reklamira peć i da joj treba kinta za koju mora da sluša decu kako brljaju tonalitet, a ovo drugo JER NIKO NE MOŽE BRE DA OTPEVA NJENU PESMU NI BLIZU KAO ONA I NEĆE LJUDI DA SE SRAMOTE BEZVEZE!